Zaczynasz przygodę z drukiem lub projektujesz grafikę z myślą o druku? Te wskazówki ułatwią ci pracę.
➊ FORMAT
Format to szerokość i wysokość projektu do druku, wyrażona najczęściej w milimetrach. Wiele popularnych wydruków, takich jak ulotki, plakaty czy katalogi, z reguły występuje w pewnych spodziewanych dla danego produktu wymiarach.
➤ Katalogi — popularny format to A4
➤ Ulotki — popularny format to A5
➤ Plakaty — popularny format to A1
Nie oznacza to, że podczas zamawiania tych produktów zawsze masz wybierać wskazane formaty. Jeśli zaczynasz przygodę z drukiem, te podpowiedzi mogą naprowadzić cię na pewne “standardy” w kwestii wielkości wydruku dla poszczególnych, najbardziej popularnych produktów. Wachlarz formatów jest jednak szerszy niż kilka podstawowych propozycji.
Wybierz dowolny produkt na stronie drukomat.pl, zajrzyj do selektora (to miejsce, w którym określasz parametry druku, nakład, etc.) i rozwiń sekcję format, aby zobaczyć, jak wiele jest do wyboru.
Ulotka zwykle nie jest wielkości plakatu, a wizytówka – wielkości ulotki. Każdy z tych produktów ma zazwyczaj ogólnie przyjęty, standardowy rozmiar, co nie oznacza, że w swoich projektach nie możesz eksperymentować z różnymi wielkościami wydruków.
A jeśli nie udało ci się tam znaleźć formatu, który byłby właściwy dla twojego projektu, napisz na kalkulacje@drukomat.pl, ponieważ realizujemy również zamówienia spoza standardowej oferty Drukomatu.
💡 FORMAT BRUTTO I NETTO
Kiedy mówimy o formatach w kontekście druku, warto znać takie pojęcia, jak format brutto i netto.
• FORMAT BRUTTO — format netto, powiększony o spady drukarskie
• FORMAT NETTO — ostateczny format gotowego wydruku
➋ SPADY
Spad drukarski to obszar projektu, który wychodzi poza krawędź ostatecznego wydruku. Uwzględnienie w projekcie spadów daje ci gwarancję, że to, co drukujesz, nie wyjdzie poza arkusz. Wielkość spadu dla danej drukarni może się różnić, choć zazwyczaj jest to od 3 do 5 mm.
➌ LICZBA STRON
💡 Lekcja do zapamiętania: zawsze parzyście
Liczba stron w katalogu zawsze jest mnożnikiem wartości 4. Oznacza to, że katalog powinien składać się odpowiednio z 8, 16, 20, 24 stron itd., z pominięciem okładki. Zagospodarowanie treścią wszystkich stron sprawi, że unikniesz pustych, niezadrukowanych miejsc w swoim projekcie.
Przykład
Załóżmy, że projektujesz katalog, który ma mieć 60 stron. Z selektora wybierz opcję 4 + 60, gdzie “4” to okładka (zewnętrzna i wewnętrzna), a „60” to strony wewnątrz katalogu. Każda z tych stron, o ile któraś (np. okładka wewnętrzna) nie ma być biała, powinna mieć jakąś zawartość graficzną (obraz, tekst, itd.).
➍ PLIKI DO DRUKU
Najczęściej wykorzystywanym formatem pliku do druku jest PDF, ponieważ pozwala na zapis grafiki wektorowej. Jest to szczególnie ważne, kiedy przesłany do drukarni projekt ma być drukowany w różnych rozmiarach (modyfikacja rozmiaru grafiki nie wpłynie w ten sposób negatywnie na jej jakość).
➎ RODZAJ I GRAMATURA PAPIERU
Podłoże i jego grubość dobiera się najczęściej do rodzaju wydruku. Pod słowem “podłoże” kryją się wszystkie surowce, na jakie nanoszony jest druk. Najpopularniejsze podłoża w druku to:
- papier i karton (ulotki, wizytówki, opakowania)
- tworzywa sztuczne (szyldy, tabliczki, litery przestrzenne)
- tekstylia (torby, roll-upy, koszulki)
- folia (naklejki, oklejki witryn sklepowych i aut)
Przykładowe zestawienia:
✔ Gazetki reklamowe – wybierz papier kredowy w wersji połysk o niskiej gramaturze, np. 90 g – dzięki temu kartki w gazetce będą giętkie.
✔ Katalogi – wybierz grubszy papier – kreda połysk lub mat od 130 g w górę. Jeśli zależy ci na efekcie premium, sięgnij po papiery ozdobne, np. Kraftliner lub Woodstock Betulla.
✔ Wizytówki – wybieraj papiery grubsze, o gramaturze 250 g w górę i nie bój się eksperymentować z papierami ozdobnymi, które wyróżnią wizytówkę pośród tych, drukowanych na klasycznej białej kredzie.
O papierach ozdobnych dowiesz się więcej z tego artykułu ↓
➏ USZLACHETNIENIA
Uszlachetnienia to efekty specjalne zastosowane w druku. Znajdziesz wśród nich:
💎 folię połysk
💎 folię mat
💎 folię mat z lakierem UV wybiórczym
💎 folię soft touch
💎 folię soft touch z lakierem UV wybiórczym
💎 lakier UV 3D wybiórczy
💎 kolorowe folie (w tym holograficzną)
To twoje pierwsze spotkanie z uszlachetnieniami? Wypróbuj produkty w kategorii Druk premium i sprawdź jak lakier UV 3D i kolorowe folie prezentują się na żywo.
💡 Uszlachetnienia od strony warsztatowej
Kiedy twój projekt zakłada zastosowanie uszlachetnienia, plik do druku powinien mieć dedykowaną stronę, z której da się wyczytać, jak uszlachetnienie ma być nałożone.
Przykład: wybiórczy lakier UV na zewnętrznych stronach okładki katalogu
Poprawnie przygotowany PDF do druku powinien w tym przypadku mieć 3 strony:
✦ dwie będą zarezerwowane dla okładek: zewnętrznej przedniej i tylnej
✦ trzecia strona będzie wskazaniem miejsca w projekcie, w jakim lakier ma się pojawić
Maska na lakier UV wybiórczy powinna być przygotowana w postaci wektorowej i mieć wypełnienie stuprocentowym kolorem czarnym bez jakiejkolwiek domieszki (C0 | M0 | Y0 | K100).
Zajrzyj również do naszego poradnika Katalog.fin, z którego dowiesz się, jak profesjonalnie przygotować projekt katalogu. Wskazówki z tego e-booka przydadzą ci się również do tworzenia innych projektów poligraficznych. ↓
Jeśli artykuł ci się spodobał, tak możesz nam podziękować. ↓