Blogomat – blog drukarni internetowej drukomat.pl
  • Drukarnia możliwości
    • Drukarnia możliwości

      Zlecasz projekt do druku? Na to zwróć uwagę

      27 marca 2023

      Drukarnia możliwości

      Targi, konferencje, wydarzenia. Przygotuj się z nami

      20 marca 2023

      Drukarnia możliwości

      Jak projektować treści w katalogach?

      13 marca 2023

      Drukarnia możliwości

      Drukuj zwinnie! Poligraficzne protipy i printhacki

      6 marca 2023

      Drukarnia możliwości

      Out of the box. Kreatywne opakowania w różnych…

      27 lutego 2023

  • Czujne oko Detepa
    • Czujne oko Detepa

      Czujne oko Detepa #3 Noworoczna odpytka

      10 stycznia 2023

      Czujne oko Detepa

      Kryptonim COD #2 Czujne oko Detepa: “To zależy”

      15 listopada 2022

      Czujne oko Detepa

      Kryptonim #COD: Czujne oko Detepa: Pliki do druku…

      18 października 2022

  • Drukomat & the Brief
    • Drukomat & the Brief

      Tych wydarzeń nie możesz przegapić! Topowe eventy dla…

      26 kwietnia 2022

      Drukomat & the Brief

      Jak technologia wpływa na projektowanie graficzne

      25 stycznia 2022

      Drukomat & the Brief

      Idee, które zmieniły projektowanie graficzne

      9 listopada 2021

      Drukomat & the Brief

      7 inspirujących nazwisk branży kreatywnej. Sprawdź, czy je…

      19 października 2021

      Drukomat & the Brief

      Pierwsze kroki w branży graficznej. Od czego zacząć?

      5 października 2021

  • Opakowania
    • Opakowania

      Świąteczno-noworoczne inspiracje. Projekty wybrane

      8 listopada 2022

      Opakowania

      Opakowanie, które ma moc! Packvertising w praktyce

      10 sierpnia 2022

      Opakowania

      Obierz kierunek na etykiety!

      9 sierpnia 2022

      Opakowania

      Opakowanie zmienia percepcję produktu i kreuje nawyki konsumenckie….

      1 sierpnia 2022

      Opakowania

      Produkty z kodem QR. Zobacz jak je zastosować…

      26 lipca 2021

  • Inspiracje
    • Inspiracje

      Jak projektować treści w katalogach?

      13 marca 2023

      Inspiracje

      Out of the box. Kreatywne opakowania w różnych…

      27 lutego 2023

      Inspiracje

      Na grubo! Ponadczasowe fonty bezszeryfowe w wersji bold

      20 lutego 2023

      Inspiracje

      Reklama zewnętrzna w zgodzie z przestrzenią miejską

      13 lutego 2023

      Inspiracje

      Więcej niż w dwóch zdaniach. Pojemne formaty poligraficzne

      6 lutego 2023

  • Nasze mockupy
    • Nasze mockupy

      Darmowe mockupy produktów poligraficznych. Wykorzystaj je w swoich…

      23 maja 2022

      Nasze mockupy

      Darmowe mockupy, dzięki którym wizytówki przedstawiają się same…

      16 marca 2019

      Nasze mockupy

      Trzy sprawdzone sposoby na wyróżnienie firmowego podarunku +…

      5 grudnia 2018

      Nasze mockupy

      Mockupy naszych koszulek sportowych. Ubierz jak chcesz!

      30 maja 2018

      Nasze mockupy

      Wielkanocne pocztówki – wypakuj, wydrukuj, wyślij.

      23 marca 2018

  • Kontakt
  • Produkty
Blogomat – blog drukarni internetowej drukomat.pl

Blog

  • Drukarnia możliwości
    • Drukarnia możliwości

      Zlecasz projekt do druku? Na to zwróć uwagę

      27 marca 2023

      Drukarnia możliwości

      Targi, konferencje, wydarzenia. Przygotuj się z nami

      20 marca 2023

      Drukarnia możliwości

      Jak projektować treści w katalogach?

      13 marca 2023

      Drukarnia możliwości

      Drukuj zwinnie! Poligraficzne protipy i printhacki

      6 marca 2023

      Drukarnia możliwości

      Out of the box. Kreatywne opakowania w różnych…

      27 lutego 2023

  • Czujne oko Detepa
    • Czujne oko Detepa

      Czujne oko Detepa #3 Noworoczna odpytka

      10 stycznia 2023

      Czujne oko Detepa

      Kryptonim COD #2 Czujne oko Detepa: “To zależy”

      15 listopada 2022

      Czujne oko Detepa

      Kryptonim #COD: Czujne oko Detepa: Pliki do druku…

      18 października 2022

  • Drukomat & the Brief
    • Drukomat & the Brief

      Tych wydarzeń nie możesz przegapić! Topowe eventy dla…

      26 kwietnia 2022

      Drukomat & the Brief

      Jak technologia wpływa na projektowanie graficzne

      25 stycznia 2022

      Drukomat & the Brief

      Idee, które zmieniły projektowanie graficzne

      9 listopada 2021

      Drukomat & the Brief

      7 inspirujących nazwisk branży kreatywnej. Sprawdź, czy je…

      19 października 2021

      Drukomat & the Brief

      Pierwsze kroki w branży graficznej. Od czego zacząć?

      5 października 2021

  • Opakowania
    • Opakowania

      Świąteczno-noworoczne inspiracje. Projekty wybrane

      8 listopada 2022

      Opakowania

      Opakowanie, które ma moc! Packvertising w praktyce

      10 sierpnia 2022

      Opakowania

      Obierz kierunek na etykiety!

      9 sierpnia 2022

      Opakowania

      Opakowanie zmienia percepcję produktu i kreuje nawyki konsumenckie….

      1 sierpnia 2022

      Opakowania

      Produkty z kodem QR. Zobacz jak je zastosować…

      26 lipca 2021

  • Inspiracje
    • Inspiracje

      Jak projektować treści w katalogach?

      13 marca 2023

      Inspiracje

      Out of the box. Kreatywne opakowania w różnych…

      27 lutego 2023

      Inspiracje

      Na grubo! Ponadczasowe fonty bezszeryfowe w wersji bold

      20 lutego 2023

      Inspiracje

      Reklama zewnętrzna w zgodzie z przestrzenią miejską

      13 lutego 2023

      Inspiracje

      Więcej niż w dwóch zdaniach. Pojemne formaty poligraficzne

      6 lutego 2023

  • Nasze mockupy
    • Nasze mockupy

      Darmowe mockupy produktów poligraficznych. Wykorzystaj je w swoich…

      23 maja 2022

      Nasze mockupy

      Darmowe mockupy, dzięki którym wizytówki przedstawiają się same…

      16 marca 2019

      Nasze mockupy

      Trzy sprawdzone sposoby na wyróżnienie firmowego podarunku +…

      5 grudnia 2018

      Nasze mockupy

      Mockupy naszych koszulek sportowych. Ubierz jak chcesz!

      30 maja 2018

      Nasze mockupy

      Wielkanocne pocztówki – wypakuj, wydrukuj, wyślij.

      23 marca 2018

  • Kontakt
  • Produkty
Tutoriale i poradniki

Tutorial InDesign, czyli jak przygotować plik do druku.

by Magda 23 marca 2016
Napisany przez: Magda 23 marca 2016
Poprawne przygotowanie plików do druku zapewnia grafikowi i drukarni spokojny sen. Tutorial InDesign pomoże Wam w pracy graficznej i oszczędzi czas.

Jeżeli używacie programów ze stajni Adobe, to najlepszym do tego celu jest InDesign. Wystarczy parę odpowiednich ustawień w tym programie i nie musicie się martwić o poprawność pliku, a w konsekwencji o poprawność wydruku. W dzisiejszym wpisie krok po kroku pokazujemy, jak poradzić sobie z przygotowaniem plików do druku i oddajemy w Wasze oczy przejrzysty tutorial InDesign.

WAŻNE. Na początku zacznij od ustawienia spójności kolorystycznej dla całego pakietu CS. To jednorazowy zabieg, który bardzo ułatwia pracę. Jeśli korzystasz z pakietu Adobe Creative Suite, możesz automatycznie zsynchronizować ustawienia kolorów we wszystkich aplikacjach tego pakietu za pomocą programu Adobe Bridge. Synchronizacja daje pewność, że we wszystkich aplikacjach firmy Adobe, w których jest włączona funkcja zarządzania kolorami, kolory będą wyglądały tak samo. Jeśli ustawienia kolorów nie są synchronizowane, to na górze okna dialogowego Ustawienia kolorów w każdej z aplikacji będzie wyświetlany komunikat ostrzegawczy. Firma Adobe zaleca zsynchronizowanie ustawień kolorów przed rozpoczęciem pracy z nowymi lub istniejącymi dokumentami.

  • włącz w Adobe Bridge ustawienia zarządzania kolorem: (skrót: ctrl+shift+K)
  • wybierz ustawienia koloru dla przygotowania do druku w Europie 3 – kliknij zastosuj
  • od tego momentu w całym pakiecie masz zsynchronizowane ustawienia kolorów

00_Synchro_Bridge_Ctrl+Shift+KTeraz wybierz dowolny produkt, np. ulotki A5 ze strony głównej drukomat.pl. Po najechaniu kursorem na produkt podświetli się on na czarno. To znak, że jesteś na właściwej drodze (ścieżce zamówienia).

DMT_1

Następnie przejdziesz na stronę selektora, gdzie skonfigurujesz produkt. Kolejno wybierasz: format, rodzaj papieru, zadruk (może być jednostronny 4/0 lub dwustronny 4/4, rodzaj uszlachetnienia oraz ilość wzorów). Koniecznie zajrzyj do zakładki JAK PRZYGOTOWAĆ PLIK, jest tam bardzo pomocna instrukcja przygotowania pliku do druku. Instrukcję znajdziesz przy każdym produkcie, pomoże Ci ona w poprawnym projektowaniu.

DMT_2Jeżeli wybierzesz w instrukcji ikonkę InDesign to pobierzesz szablon ze wszystkimi wytycznymi (liniami spadu, liniami cięcia, wewnętrznymi marginesami). Pozostaje teraz tylko zaprojektować ulotkę.

DMT_3

Jeżeli korzystasz z szablonu przygotowania pliku do druku, to możesz pominąć poniższy krok. Jeżeli znasz już specyfikację przygotowania plików to możesz ustawić wszystkie parametry manualnie, zaczynając od tworzenia nowego dokumentu w InDesign.

Tworząc nowy dokument określ parametry publikacji:

  • metoda konwersji: Druk / Print
  • liczba stron
  • format (rozmiar strony)
  • marginesy (bezpieczny obszar sąsiadujący z krawędzią, w którym nie powinno się umieszczać żadnych istotnych elementów)
  • spad (obszar dookoła Twojej grafiki, który usuwany jest podczas cięcia. Wszystkie tła użyte w grafice (np. zdjęcia) powinny dochodzić do krawędzi formatu. Zwykle spad określa się na 2-5 mm (o tyle jest większy format z każdej docinanej strony). W przypadku ulotki spad wynosi 2 mm z każdej strony.

INDYK_new_docUtworzyłeś poprawny format. Teraz przed Tobą praca twórcza – projektowanie ulotki. Następnym etapem będzie przygotowanie plików do druku.

7 kroków do poprawnego przygotowania plików do druku
Krok 1/7 Ogólne

W ustawieniach eksportu zmieniasz predefiniowane ustawienia na jakość drukarską / press quality i dzięki temu wygenerowany plik PDF będzie z jakością do druku. W zakładce Ogólne możesz zrobić PDF ze wszystkich stron lub z określonego zakresu. 

WAŻNE. Zapisuj pliki do PDF-a z presetem: „jakość drukarska / press quality”.

02_Indyk_Exp_1Krok 2/7 Kompresja  

W zakładce Kompresja zmień obrazy kolorowe i skalę szarości na ZIP, zostawiając domyślne obcięcie rozdzielczości do 300 ppi dla obrazów powyżej 450 ppi (ppi – pixels per inch = piksele na cal).

WAŻNE. Zdjęcie o prawidłowej rozdzielczości na potrzeby druku to 300 ppi. Wartość dpi rzędu 96 czy 72 oznacza niewystarczającą jakość bitmapy w zastosowaniach poligraficznych, choć na stronie internetowej będzie ona wyświetlać się poprawnie – należy jednak podkreślić, że chodzi tu o rozdzielczość bitmapy w rozmiarze docelowym, w jakim chcemy, aby została wydrukowana. W zrozumieniu różnic pomiędzy grafikami do internetu a do druku pomoże nasza infografika.

03_Indyk_Exp_2Krok 3/7 Znaczniki i spady

Jeżeli na poziomie tworzenia nowego dokumentu określiłeś spady, zaznacz opcję Użyj ustawień spadu dokumentu. Format zostanie automatycznie powiększony o ustawioną wartość. Jeśli tego nie zrobiłeś możesz ustawić je ręcznie. Pamiętaj tylko, że wszystkie tła użyte w grafice (np. zdjęcia) powinny dochodzić do krawędzi spadu.

WAŻNE. Spady to z punktu widzenia przygotowania materiałów do druku, jeden z podstawowych elementów, a zarazem jeden z najczęściej pomijanych elementów w plikach dostarczanych do druku. Zaplanowane na początku nie stanową w zasadzie żadnego problemu na etapie projektowania. Natomiast ich brak w większości przypadków uniemożliwia poprawny druk i jest powodem do odrzucenia plików na etapie ich weryfikacji.

Indyk_Exp_3_2_mmKrok 4/7 Wyjście (profile barwne)

W zakładce Wyjście ustawiamy Coated FOGRA39 (ISO 12647-2:2004). Nie dołączamy profili ICC do pliku.

05_Indyk_Exp_4Krok 4/7 cd (menedżer farb)

W zakładce Wyjście otwórz Menedżera farb jeśli przy projektowaniu użyłeś kolorów dodatkowych (Pantone). Zaznacz opcję Wszystkie dodatkowe na rozbarwiane, wtedy zostaną one przekonwertowane na CMYK.

06_Indyk_Exp_4_colours_managerKrok 5/7 Zaawansowane 

W tym oknie nie zmieniasz nic.

07_Indyk_Exp_5Krok 6/7 Zabezpieczenia

Jeżeli przekazujesz plik do drukarni to go nie zabezpieczaj. Nie rozpowszechniamy go, ani nie udostępniamy osobom trzecim. Możesz być spokojny o swoją własność intelektualną.

08_Indyk_Exp_6Krok 7/7 Podsumowanie 

W zakładce Podsumowanie możesz sprawdzić czy w projekcie nie ma żadnych alertów.

09_Indyk_Exp_7Otrzymujesz gotowego PDF-a do druku, którego dodajesz na ostatnim etapie ścieżki zamówienia. Plik zostanie poddany weryfikacji, po weryfikacji otrzymasz link do akceptacji projektu.

DMT_4[1]

Wpis powstał przy współpracy z działem graficznym drukomat.pl. Pytania w sprawie przygotowania plików do druku można kierować na adres: pliki@drukomat.pl.

O wszystkich programach graficznych poczytacie jeszcze tutaj.

Bardzo przydatne informacje o tym, jak przygotować plik do druku oraz jak przesłać i sprawdzić plik znajdziecie również tutaj. 


newsletter drukomat

drukdrukarniaplikitutorial
34 komentarze
1
FacebookTwitterPinterestEmail
Magda

Creative manager w drukomat.pl. Z poligrafią prawie od zawsze, bo tylko ona potrafi barwnie oddać osobowość. Niemożliwe? Tego jednego słowa nie zna i zdania nawet po korekcie nie zmieni.

poprzedni post
Darmowe mockupy plakatów, dzięki którym unikniecie dodatkowych pytań.
następny post
Darmowe mockupy naszych wizytówek MultiLoft z kolorowymi brzegami.

Zobacz również

Zlecasz projekt do druku? Na to zwróć uwagę

27 marca 2023

Jak projektować treści w katalogach?

13 marca 2023

Drukuj zwinnie! Poligraficzne protipy i printhacki

6 marca 2023

Na grubo! Ponadczasowe fonty bezszeryfowe w wersji bold

20 lutego 2023

Więcej niż w dwóch zdaniach. Pojemne formaty poligraficzne

6 lutego 2023

Dobrze się składa! Ulotka DL bez tajemnic

31 stycznia 2023

Darmowe fonty szeryfowe od Google Fonts

24 stycznia 2023

Bliżej, lepiej, skuteczniej! Poznaj druk personalizowany

23 listopada 2022

7 wskazówek, jak ulepszyć drukowany katalog

2 listopada 2022

Planujesz promocje na Black Friday? To może ci...

25 października 2022

34 komentarze

Kasia 29 marca 2016 - 21:44

Przygotowanie pracy do druku to nie lada wyzwanie. Trzeba zadbać o wiele szczegółów i nie można pozwolić sobie na błędy, bo można zepsuć całą partię…

Odpowiedz
Paweł P. 30 marca 2016 - 09:40

Dobry artykuł 🙂 Coś było jeszcze ze spłaszczaniem i przezroczystościami. Chyba w Ilustratorze… Tak czy inaczej, dobra robota! Pozdrawiam!

Odpowiedz
Magda 30 marca 2016 - 09:50

Witaj Paweł 🙂 dzięki za komentarz. Przygotujemy również tutorial z Illustratora 😉

Odpowiedz
Karol 30 marca 2016 - 10:15

A może kilka słów o Scribusie?

Odpowiedz
Magda 30 marca 2016 - 10:22

Witaj Karol 🙂 znamy, ale niestety nie używamy. Polecasz?

Odpowiedz
diWhizZ 30 marca 2016 - 12:48

Mam pracę składaną przez klienta właśnie w scribusie, generowany pdf a impozycję robię w indyku cs2. Trzeba uważać z przezroczystościami. Nota bene do tej pory pliki dostarczałem do drukomatu w v1.3 i drukowały się bez problemów natomiast dziś dostałem informacje aby generować 1.4 i tu zaczynają się schody bo preflight wyrzuca błędy przeźroczystości.

Odpowiedz
Magda 31 marca 2016 - 12:48

Witaj, czy po zrobieniu PFD-a zauważasz jakąś różnicę pomiędzy plikiem otwartym a zamkniętym?

Odpowiedz
Karol 31 marca 2016 - 12:36

Cześć,

mam broszurę w inDesignie (defacto ulotka a3 składana do a4). Jak z takiego pliku przygotować plik do druku dla Was? Wymagacie połączenia stron okładki i wnętrza. Mój indesign wypluwa raczej wszystkie strony po kolei.

Liczę na Waszą pomoc.
Karol.

Odpowiedz
Magda 31 marca 2016 - 12:45

Witaj Karol, spieszymy z pomocą 🙂 skorzystaj proszę z naszej instrukcji przygotowania plików do druku, będzie w niej szablon do InDesigne, w którym poszczególne strony możesz przekopiować zgodnie z ich numeracją. Link do instrukcji: http://www.drukomat.pl/media/instrukcje/drukomat_ulotka_skladana_A4_4_101.pdf

Odpowiedz
Karol 31 marca 2016 - 13:27

Dzięki, Magda! 😉

Odpowiedz
Magda 31 marca 2016 - 13:30

🙂 Pozdrawiam!

Odpowiedz
Ola 5 czerwca 2016 - 14:58

Pani Magdo,
a jak z przygotowaniem wielostronicowych folderów (30 str) u Państwa – słynne krzywienie fontów czy wystarcza wypuszczenie do druku ustawień PDF-x 1 a?

Odpowiedz
Magda 6 czerwca 2016 - 10:19

Witam serdecznie, dziękuję za komentarz 🙂 szczegółowe informacje wysłałam Pani mailem. Pozdrawiam.

Odpowiedz
Ola 28 czerwca 2017 - 19:42

Czasami męczę się z tym odpowiednim ustawieniem do wydruku, bo jednak wiele zależy od tego jaki jest źródłowy plik i jaki efekt chcemy uzyskać.

Odpowiedz
Magda 28 czerwca 2017 - 21:19

Witaj Ola, dzięki za komentarz. Racja, wiele zależy od pliku źródłowego, warto aby był w wymaganej jakości. Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące przygotowania plików, to chętnie pomogę. Pozdrawiam!

Odpowiedz
Raff 25 lipca 2017 - 15:17

Cenne porady, dziękuję! A czy drukarnia ma prawo mi odmówić druku jeśli nie dostarczam plików w formacie PDF? Tylko taki akceptują.

Odpowiedz
Magda 25 lipca 2017 - 23:15

Witaj Raff, dzięki za komentarz! Jeżeli drukarnia uznaje tylko PDF to może odmówić druku, ma to związek przede wszystkim z większym bezpieczeństwem przy pracy na plikach zamkniętych – w nich nic się nie „posypie”. Zdarza się również czasem tak, że w pliku PDF może być zaszyty JPG lub TIF.

Odpowiedz
Magda 25 września 2017 - 22:26

Dzięki za ten artykuł. Jestem samoukiem i własnie przygotowuję gazetkę do druku, po raz pierwszy w InDesignie. Przyda się 🙂 Wcześniej używałam Scribusa (bo jest darmowy) i pracowało się nieźle, choć czasem odmawiał posłuszeństwa. Ale dopiero teraz widzę, jak duży można mieć komfort pracy 🙂

Odpowiedz
Magda 26 września 2017 - 09:49

Witaj Magda 🙂 Bardzo się cieszę, że wpis jest pomocny, wielkie dzięki za komentarz! Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz
Krzysiek 26 października 2017 - 12:11

A jak w kwestii broszury w której okładka powinna być wydrukowana 5+5 a środku 4+4? Czy należy osobno wygenerować plik PDF z okładką (na której będzie dodatkowy kolor Pantone) i drugi plik-środki osobno? Jeśli tak to czy okładkę wypuszczamy w ten sposób, że najpierw IV strona okładki, I strona okładki, II i III? Powstaje nam tak jakby dwustronny Arkusz A3 składany do A4.
Pozdrawiam

Odpowiedz
Magda 26 października 2017 - 14:05

Witaj na blogu Krzysiek 🙂 Już spieszymy z odpowiedzią: dla uniknięcia błędów i rozgraniczenia co jest okładką a co jest stronami wewnętrznymi, publikację należy zapisać w dwóch różnych plikach. Okładka powinna być zapisana w osobnym pliku i być składką wg kolejności „4 z 1” i „2 z 3”.
Takie rozwiązanie ułatwia uszlachetnienie samej okładki, nie wpływając na resztę stron – np. dodatkowy kolor Pantone na okładce, lakier wybiórczy, etc. a nawet inna gramatura okładki i stron wewnętrznych.

Reasumując:
Okładka jest składką (np. zestawione ze sobą dwie strony A4 – dadzą format A3)
Okładka jest osobny plikiem

Pozdrawiam!

Odpowiedz
Marek Baranowski 13 listopada 2017 - 11:44

Dzień dobry, mam pytanie.
Do tej pory nigdy nie miałem problemu z przygotowaniem spadów, ale tym razem chcę przesłać do druku plik, w którym na jednej stronie A4 mieści się 8 obrazków, które później muszą być wycięte osobno. W jaki sposób mogę dodać linię cięcia wzdłuż i w poprzek strony? Kombinowałem i kombinowałem i niestety nie mogę uzyskać zamierzonego efektu.
Będe bardzo wdzięczny za pomoc 🙂
Pozdrawiam

Odpowiedz
Magda 14 listopada 2017 - 17:52

Witaj Marku, odpowiedź wysłaliśmy na Twój adres mailowy 🙂 Pozdrawiamy!

Odpowiedz
Krzysztof 8 maja 2018 - 12:01

Dzień dobry,
Czy proces synchronizacji dokonany w Bridge można jakoś cofnąć?
Jeśli tak, to w jaki sposób?

Odpowiedz
Magda 8 maja 2018 - 12:23

Witaj Krzysztof. Aby dostać się do synchronizacji kolorów, należy:
Uruchamiamy Adobe Bridge >> wejść w „ustawienia zarządzania kolorem” (skrót: Ctrl + Shift + K)
Zmienić ustawienia kolorystyczne i dać „OK”
Należy pamiętać, że zmienione ustawienia będą odnosić się do całego pakietu Adobe.

Odpowiedz
Krzysztof 10 maja 2018 - 13:40

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Właśnie chodzi o to, aby przywrócić ustawienia domyślne, to, co było przed ingerencją w bridge. Wysyłam pliki do różnych drukarni i różne mam ustawienia, więc taka globalna zmiana, jeśli się na nią zdecyduję, musi mieć możliwość cofnięcia, czyli przywrócenia ustawień domyślnych pakietu.

Odpowiedz
Magda 20 czerwca 2018 - 12:02

Krzysztof, wykonując to samo przejście zawsze możesz wrócić do uniwersalnych ustawień koloru. My polecamy profil FOGRA 39 (ustawienia koloru dla przygotowania do druku w Europie 3) Gdybyś miał pytania, to śmiało pisz: magdalena.rejman@drukomat.pl

Odpowiedz
Ewelina 5 czerwca 2018 - 14:11

Trzeba na zip zamieniać zdjęcia w kompresji ? Bo w innym artykule, który czytałam zostawili jpg i teraz zgłupiałam. 🙂

Odpowiedz
Magda 20 czerwca 2018 - 11:49

Witaj Ewelina 🙂 rozszerzenie.jpg ma stratną kompresję. Jeśli faktycznie finalny plik ma znaczną pojemność można zastosować kompresję jpg ale ze szkodą na jakości – to wszystko zależy od ustawień.

Odpowiedz
Ewelina 27 lipca 2018 - 11:01

dziękuję, a powiedz mi jeśli możesz, bo tutaj zaznaczamy te profile, czy da się jakoś na nich pracować w trakcie robienia projektu ? Bo przy zapisywaniu program zawsze mówi, że one się różnią od tych na których pracowaliśmy, i że mogą kolory ulec zmianie.

Odpowiedz
Andrzej 15 października 2018 - 11:23

Witam
Jestem grafikiem i często przygotowuję prace do druku. Ostatnio trafiłem do drukarni, która rygorystycznie zażądała takiego przygotowania plików, żeby zafarb nie przekraczał 300%. To nie jest trudne do osiągnięcia w przypadku grafik przygotowywanych przeze mnie, ale w przypadku gotowych plików zewnętrznych (reklamy) pojawia się problem w momencie właśnie konwersji do profilu z zafarbem 300%. Chodzi mianowicie o następującą rzecz: kiedy podczas eksportu wybierze się opcję Konwertuj na miejsce docelowe, wszystko zostanie przekonwertowane na profil docelowy (w moim przypadku ISO Coated v.2 300%) – ale łącznie z czarnym! To znaczy kolor 0/0/0/100 (tekst) zostanie zamieniony na 71/61/59/85, czyli w pliku docelowym tekst będzie miał rozbarwienie! To jest oczywiście niedopuszczalne w tekstach, ale w przypadku reklam nie mam wyboru – muszę przeprowadzić taką konwersję, zwłaszcza gdy oryginalne grafiki zostały przygotowane z zafarbem do 360%!
Chciałem zapytać, co Pani radzi w takim przypadku.

Odpowiedz
Magda 22 października 2018 - 10:07

Witaj Andrzej, podsyłam obszerne wyjaśnienie:
Pierwsze pytanie: czy praca jest otwarta czy zamknięta? Drugie pytanie to w jakim programie odbywa się edycja tej pracy? Nie ma niestety gotowego rozwiązania, a za pomocą jednej funkcji nie zmieni się różnego rozbarwienia czarnego na jedno, spójne w całej pracy.
Do takich spraw podchodzi się sposobem – jeśli praca jest zamknięta – edycja odbywa się w Photoshopie – używając np. narzędzia – pipetka „Próbnik kolorów” – dodajemy punkty kontrolne, newralgicznych, czarnych miejsc i oczywiście jeden ląduje na tekście (z opisu wynika że ma K100 i dobrze mieć nad nim kontrolę), wybieramy z menu „Obraz/Dopasowania/Kolor Selektywny” i zbijamy ten czarny, czyli wybieram z menu rozwijanego „Czarny” i suwaczkami zmniejszamy składowe w polach CMY. Suwaczka K nie zmniejszamy a zwiększamy jeśli wymaga tego grafika. Zwiększając składową w polu K, tekst który był stuprocentowy nie zmieni się bo ma max. Natomiast, jeśli będziemy zmniejszać w tym polu składową, to tekst K100 będzie szedł w szarość. Cały czas oczywiście obserwujemy okno „Informacje” bo w nim są wyszczególnione rozbarwienia punktów kontrolnych. Zalecamy obserwacje takich danych numerycznych, polegając tylko na widoku jak zmienia się grafika, można łatwo przedobrzyć.

Jeśli praca jest otwarta i plik jest z InDesigna to edytujemy same zdjęcie z publikacji i zmniejszamy ich zafarb metodą powyższą. Takie rozwiązanie ma swoje plusy bo nie wpływa na składowe w czarnym tekście. Ale żeby takie rozwiązanie można było zastosować – praca musi być otwarta.
Na samym początku trzeba wiedzieć czy to zafarbienie występuje, jeśli tak to gdzie, w jakich elementach, co zbijać. Photoshopowy „Histogram” niestety nie jest do tego dostosowany. Najprościej sprawdzić to w Acrobacie Pro lub InDesignie. Otwierając zakładkę „Podgląd rozbarwień” i wybierając „ograniczenie farb” w opisywanym przypadku wpisać wartość 300% – To co wyświetla się na szaro jest bezpieczne i teraz w zależności od użytego programu, wszystko co jest powyżej wartości 300% zapali się na czerwono lub zielono. W tych miejscach, w Photoshopie należy ustawić punkty kontrolne, metodą opisaną powyżej. Naszym zdaniem to najlepsza metoda – lepsza niż używanie i poleganie tylko na profilach w których za duże wartości zostają obcięte a te wzorcowe (dla nas, nie dla profilu) będą za małe i coś do nich funkcja dorzuci. Potem jest taki mix że czarny w tekście był ustawiony na K100 a po przekonwertowaniu zrobił się nagle składową wszystkich kanałów. Trzeba pamiętać że konwertując do profilu, przydzielamy całemu obszarowi roboczemu jakieś jego ustawienia i wszystko zawarte w tym obszarze będzie temu musiało się poddać.
Mam nadzieję, że teraz wszystko jasne 🙂 Pozdrawiamy!

Odpowiedz
MarcinK. 19 stycznia 2019 - 08:47

Witam
Bardzo fajnie opracowany artykuł.
Mam następujące pytanie: Przygotowane ilustracje kolorowe w Photoshop CC 2018, (CMYK, zapis w PDF) poszły do grafika, który wykonał skład z tekstem. Po wydruku okazało się, że ilustracje są ciemniejsze, co więcej w ciemnych obszarach zanikły szczegóły i delikatnie zmieniły się odcienie. Otrzymaliśmy pdf ze składu i jest tak jak na wydruku, więc zmiany musiały nastąpić na etapie składu w InDesign. Co mogło doprowadzić do takiego stanu rzeczy?

Odpowiedz
Magda 28 stycznia 2019 - 14:43

Witaj Marcin, tak naprawdę to trudno ocenić, co mogło się wydarzyć. Np. zdjęcia mogły być składane w PS z głębią 16 bitów a plik do druku poszedł z 8 bitami albo ilustracje mogły być wypuszczone z PS do PDF z jakimś profilem barwnym, który trochę namieszał. Powodów może być dużo, jeżeli temat dalej jest nierozwiązany napisz proszę do mnie bezpośrednio: magdalena.rejman@drukomat.pl – postaramy się pomóc 😉

Odpowiedz

Napisz komentarz Cancel Reply

Save my name, email, | website in this browser for the next time I comment.

O nas

Mówią o nas #ZnaniZdruku. :muscle: Świadczymy usługi poligraficzne dla biznesu. Z nami druk online staje się łatwiejszy!

FACEBOOK

Facebook

Bądźmy w kontakcie

Facebook Instagram Pinterest Youtube

O NAS

Mówią o nas #ZnaniZdruku. :muscle: Świadczymy usługi poligraficzne dla biznesu. Z nami druk online staje się łatwiejszy!

NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY

  • 1

    Darmowe fonty z polskimi znakami. Część I – pismo odręczne.

    6 grudnia 2016
  • 2

    Tutorial InDesign, czyli jak przygotować plik do druku.

    23 marca 2016
  • 3

    Formaty i wymiary plakatów. Jak zobaczę to zrozumiem.

    10 czerwca 2016
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Youtube

Copyright © 2022 drukomat.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.


Powrót na górę