Co będzie modne w grafice w przyszłym roku i jak prognozowane trendy będą kształtować ogólny obraz branży kreatywnej w 2024?
Grafika w świecie sztucznej inteligencji oraz wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości
Jednym z najbardziej ekscytujących aspektów projektowania graficznego jest jego nieustanna ewolucja — od kartki papieru po piksele układające się w obrazy już dziś bez pomocy ludzkiej ręki. Wraz z rozwojem technologii zmieniają się również dostępne narzędzia i techniki, które otwierają branżę kreatywną na nowe środki wyrazu.
Jednym z trendów, który pojawił się w ostatnich latach, jest zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości (AR) w projektowaniu. AR umożliwia tworzenie interaktywnych doświadczeń, które łączą elementy cyfrowe ze światem rzeczywistym. Technologia ta otwiera przed markami nowe możliwości angażowania odbiorców w kreatywny sposób, łącząc to, co wirtualne, z tym, co rzeczywiste.
Technologię AR z powodzeniem wykorzystuje w swoich działaniach promocyjnych Louis Vuitton. W tym roku, z okazji współpracy z Yayoi Kusamą, powstała aplikacja Pumpkin Painter, w której można było m. in. malować dynie, pojawiające się na ekranie smartfona, ale na planie pomieszczenia, w którym osoba korzystająca z aplikacji się znajdowała.
Narzędzia do tworzenia grafiki na silnikach sztucznej inteligencji
Programy typu Midjourney, w których grafikę tworzą sieci neuronowe na podstawie zadanych komend (promptów) są coraz chętniej eksplorowane i wykorzystywane przez działy kreatywne, poszukujące nowych, niekonwencjonalnych form przekazu i świeżego podejścia, dalekiego od “stockowego” klimatu. Grafika wspomagana sztuczną inteligencją będzie zarówno w 2024, jak i w kolejnych latach mocno ekspandować i coraz częściej pojawiać jako istotny element komunikacji wizualnej marek.
Animacja
Kolejnym obszarem z potencjałem na dużą popularność w 2024 jest grafika animowana. Świat kreacji zwraca się ku animacji, aby ożywić statyczne projekty i tym samym przyciągnąć i zatrzymać na dłużej uwagę odbiorców w zatłoczonym cyfrowym krajobrazie. Im dalej w las (na kalendarzu!), tym większe prawdopodobieństwo, że w tym obszarze zaczną pojawiać się coraz bardziej dynamiczne formy animacji, np. realistyczne wizualizacje 3D, a nawet holograficzne.
Minimalizm wciąż na topie
Ten trend w projektowaniu jest w czołówce już od kilku dobrych lat i wygląda na to, że nigdzie się nie wybiera. Wraz z rozwojem technologii cyfrowych, minimalistyczne projekty stały się coraz bardziej popularne ze względu na ich prostotę i łatwość w odbiorze. Proste, uporządkowane projekty, w dobie Informacyjnego tsunami, komunikują szybko i w punkt. Stonowane palety kolorów, bezszeryfowe fonty i czyste linie pomagają osiągnąć taki efekt.
Prognozuje się, że trendy w projektowaniu graficznym w 2024 roku będą koncentrować się na łączeniu minimalistycznych elementów z odważnymi kolorami i innowacyjnymi technikami, aby zapewnić grupie odbiorczej wyjątkowe wrażenia wizualne i przykuwać uwagę, w świecie pełnym bodźców wizualnych, już od pierwszego wejrzenia.
Bauhaus ciągle żywy
W minimalistycznych projektach graficznych widać ducha Bauhausu, gdzie ornamentyka ustępuje miejsca funkcjonalności. W trendach graficznych na rok 2024 dziedzictwo tego kierunku w projektowaniu nadal będzie wpływać na twórców poszukujących ponadczasowej estetyki opartej na funkcjonalności.
Ekologia w świecie grafiki
Projektowanie graficzne to nie tylko kreacja wizualna. To również nośniki, na jakich jest ona prezentowana. Przejście w kierunku zrównoważonych praktyk widać już w branży poligraficznej, gdzie grafika spotyka się z drukiem. Świadomi ekologicznie konsumenci oczekują, że marki będą odpowiedzialne za środowisko, co będzie przejawiać się m in. w stosowaniu ekologicznych lub pozyskiwanych w sposób etyczny materiałów. Świat grafiki w 2024 jeszcze bardziej otworzy się na eksperymenty i poszukiwania zrównoważonych rozwiązań materiałowych, które jednocześnie nie będą działać na szkodę estetyki projektu.
Jeśli zaciekawił cię ten wątek, przeczytaj również:
Ekologiczne podejście do projektowania
Orientacja na ekologię w projektowaniu może wyrażać się również w tworzeniu projektów, które są ponadczasowe, co zwiększa szansę, że zostaną z odbiorcą na dłużej i dłużej pozostaną aktualne. Długowieczne koncepcyjnie i materiałowo projekty wpisują się w założenia zrównoważonego rozwoju, a popularność tego podejścia będzie rosnąć zarówno w 2024, jak i latach następnych i nie będzie wynikać to z mody, a realnej potrzeby i wyzwań, jakie stawiają — nie tylko przed projektantami i markami — zmiany środowiskowe.
Eksperymentowanie z kolorami
W kontrze do minimalizmu, w roku 2024 spodziewany jest również powrót żywych kolorów, które będą przemawiać do odbiorców z materiałów brandingowych, kampanii marketingowych i opakowań. Jasne, stonowane odcienie będą chętnie zestawiane z odważnymi i wyrazistymi kombinacjami kolorów. Trend ten, który obecnie nabiera rozpędu, z pewnością będzie mieć swoją kontynuację w nadchodzącym roku, stanowiąc przeciwwagę do wyciszonych i odchudzonych wizualnie projektów tworzonych na założeniach minimalistycznych.
Gradienty i pastele przechodzą na następny sezon
Popularnością nadal będą cieszyć się przejścia kolorystyczne i miękkie, pastelowe kolory. Gradienty będą pojawiać się w tłach i typografii, a pastele o uspokajających właściwościach będą uzupełniać minimalistyczne kreacje i budować komunikację wizualną, w których ważna stanie się delikatność lub pojawią się odwołania do nostalgii.
Typografia na dwóch biegunach
Typografia 2024 będzie trendować w dwóch przeciwnych kierunkach. Z jednej strony, pożądane będą spokojne i zrównoważone fonty bezszeryfowe o większych rozmiarach, stylistycznie wpisujące się w minimalistyczne kreacje, zasady dostępności i reguły prostego języka. Z drugiej, będziemy obserwować rosnące zainteresowanie odręcznym liternictwem i niestandardowymi fontami, które staną się punktem wyjścia w projektach, w których ważny będzie element zaskoczenia.
Ilustrowanie typografią
To będzie prawdopodobnie jeden z ciekawszych trendów graficznych w 2024, który zaczął przebijać się do graficznego mainstreamu już w tym roku. Wykorzystanie typografii jako elementu wizualnego w kompozycjach pozwoli używać słowa jako obrazu i tworzyć komunikaty możliwe do odebrania bez konieczności czytania.
Trendy w druku
W 2024 roku projektowanie do druku będzie wymagało równowagi między tradycyjnymi i nowoczesnymi technikami. Typografia będzie nadal odgrywać znaczącą rolę w projektowaniu materiałów do druku. Oczekuje się, że tendencja w kierunku pogrubionych i bezszeryfowych krojów pisma będzie się utrzymywać, a neutralne kolory, takie jak złamana biel i beż, będą używane jako odcienie bazowe, uzupełniające bardziej wyrazistą kolorystykę.
Co ciekawe, na swój renesans w 2024 czekają również uszlachetnienia — metaliczne kolorowe folie i elementy 3D powrócą w projektach wizytówek, zaproszeń i opakowań, stanowiąc wabik na uwagę odbiorców znudzonych zbyt spokojnymi i ograniczonymi wizualne projektami.
Zajrzyj do kategorii Druk premium.
Asymetria
Rok 2024 będzie dobrym czasem dla asymetrycznych kompozycji, które są kolejnym skutecznym narzędziem w walce o uwagę odbiorcy. Asymetria chętnie spotka się na jednej płaszczyźnie z gradientami i nieoczywistą typografią, kierując percepcję w stronę umiarkowanego surrealizmu.
Diversity, czyli różnorodność w świecie grafiki
Świat staje się coraz bardziej połączony, dlatego współpraca kreatywnych osób z różnych środowisk będzie zyskiwać na znaczeniu. Diversity zagości również w komunikacji wizualnej, jako ważny element filozofii firm i marek, dla których różnorodność stanowi wartość i które chcą opowiedzieć o tym swojej grupie odbiorczej. Różnorodność i inkluzywność jako trend w projektowaniu pojawiły się już w bieżącym roku, natomiast coraz większa świadomość w kwestii ich roli i korzyści, jakie przynoszą, pozwala sądzić, że trend ten będzie rozwijać się w przyszłym roku, jak i latach kolejnych.
Zajrzyj również do tegorocznych trendów
Fotografia jako element grafiki
Projektowanie z wykorzystaniem fotografii to trend, który będzie się dalej rozwijać w 2024 roku. Fotografia komunikuje za pomocą pojedynczego obrazu bez nadmiernego przeciążania przekazu i dobrze wpisuje się w kanon minimalizmu. Świat kreatywny roku 2024 będzie eksperymentować z różnymi technikami, począwszy od łączenia typografii i fotografii, po stosowanie filtrów (np. retro) wprowadzających w odpowiedni nastrój.
Czerpanie ze świata sztuki
Grafika użytkowa i sztuka to para, która się lubi i wzajemnie od siebie czerpie. Rok 2024 może zacieśnić tę relację, ponieważ szybki rozwój nowych technologii, takich jak rzeczywistość rozszerzona i sztuczna inteligencja, stworzy projektantom możliwości włączania interaktywnych elementów do ich projektów, podważając jednocześnie tradycyjne wyobrażenia o tym, co jest „sztuką”.
Postmodernizm
Projekty inspirowane postmodernizmem w 2024 roku nie odsuną się w cień, a ten kierunek w grafice nadal będzie odciskać swój wpływ na myśl kreatywną nadchodzących miesięcy. Niezależnie od tego, w jaką stronę skieruje się ten trend i jak bardzo będzie wypierany przez prostsze i bardziej zrównoważone koncepcje, w przyszłym roku znajdzie się miejsce dla prac tworzonych w tym nurcie, być może już w duchu postmodernizmu 2.0.
Uważasz ten artykuł za ciekawy? Podaj go dalej.
Linki do projektów zaprezentowanych w artykule:
https://www.behance.net/gallery/168431593/Postmodernism-Pink-Cover
https://www.behance.net/gallery/160459617/REDESIGN-Lollapalooza-Brasil-2022
https://www.behance.net/gallery/158133229/Postmodernism-Online-History-Exhibit
https://www.behance.net/gallery/174847265/Art-Heals
https://www.behance.net/gallery/151114731/Symbol
https://www.behance.net/gallery/149727649/Fig
https://www.behance.net/gallery/100297083/BOLD-Conference
https://www.behance.net/gallery/150907879/Asymmetrical-Design-Tryout
https://www.behance.net/gallery/47908637/EINLADUNG-EROEFFNUNG-HASLER-WEINPANORAMA
https://www.behance.net/gallery/144951935/Holographic-Business-Card
https://www.behance.net/gallery/171749953/Lobster-Studio-experimental-typo
https://www.behance.net/gallery/99539349/36-Days-of-Type-UFO
https://www.behance.net/gallery/172972787/Air-Free-Font
https://www.behance.net/gallery/175253167/Serif-Classic-Font
https://www.behance.net/gallery/131299055/Hanno-Mid-Century-Modern-Font
https://www.behance.net/gallery/175168981/Gradient-Posters
https://www.behance.net/gallery/164655581/Gradient-Presentation-Template
https://www.behance.net/gallery/52703239/Eatertainment
https://www.behance.net/gallery/119226749/Pure-by-Giahi
https://www.behance.net/gallery/176785721/Tomato