Blogomat – blog drukarni internetowej drukomat.pl
  • Drukarnia możliwości
    • Drukarnia możliwości

      Kalendarze firmowe jako skuteczny prezent reklamowy. Dlaczego wciąż…

      17 października 2025

      Drukarnia możliwości

      Kalendarz cyfrowy czy drukowany – co wybrać?

      6 października 2025

      Drukarnia możliwości

      Drukowane katalogi vs. cyfrowe – co wybrać dla…

      23 sierpnia 2025

      Drukarnia możliwości

      Gdzie można kupić pocztówki i ile kosztują?

      5 czerwca 2025

      Drukarnia możliwości

      Psychologia kolorów w druku: jak wpływa na decyzje…

      3 czerwca 2025

  • Ekopoligrafia
    • Ekopoligrafia

      Recykling materiałów drukowanych: praktyczne porady dla firm

      18 czerwca 2025

      Ekopoligrafia

      Życie wydruków wyborczych po wyborach. Dobre praktyki w…

      25 września 2023

      Ekopoligrafia

      Cykl życia wydruków. Od produkcji po utylizację

      24 lipca 2023

      Ekopoligrafia

      W stronę bardziej zrównoważonego druku. Technologia i surowce

      26 czerwca 2023

      Ekopoligrafia

      Nie taki papier straszny. Fakty i mity o…

      29 maja 2023

  • Drukomat & the Brief
    • Drukomat & the Brief

      Tych wydarzeń nie możesz przegapić! Topowe eventy dla…

      26 kwietnia 2022

      Drukomat & the Brief

      Jak technologia wpływa na projektowanie graficzne

      25 stycznia 2022

      Drukomat & the Brief

      Idee, które zmieniły projektowanie graficzne

      9 listopada 2021

      Drukomat & the Brief

      7 inspirujących nazwisk branży kreatywnej. Sprawdź, czy je…

      19 października 2021

      Drukomat & the Brief

      Pierwsze kroki w branży graficznej. Od czego zacząć?

      5 października 2021

  • Opakowania
    • Opakowania

      Jakie wymiary pudełek wysyłkowych do paczkomatu? Sprawdź!

      26 maja 2025

      Opakowania

      Opakuj się w luksus.✨ Uszlachetnienia premium w projektach…

      16 sierpnia 2023

      Opakowania

      Druk & e-commerce – ta para się lubi!…

      3 kwietnia 2023

      Opakowania

      Świąteczno-noworoczne inspiracje. Projekty wybrane

      8 listopada 2022

      Opakowania

      Opakowanie, które ma moc! Packvertising w praktyce

      10 sierpnia 2022

  • Inspiracje
    • Inspiracje

      Kalendarz cyfrowy czy drukowany – co wybrać?

      6 października 2025

      Inspiracje

      Drukowane katalogi vs. cyfrowe – co wybrać dla…

      23 sierpnia 2025

      Inspiracje

      Kiedy dać zaproszenie na ślub?

      7 lipca 2025

      Inspiracje

      Jaka gramatura papieru do drukarki? – Poznaj szczegóły

      12 maja 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – KWIECIEŃ 2025

      22 kwietnia 2025

  • Nasze mockupy
    • Nasze mockupy

      Darmowe mockupy produktów poligraficznych. Wykorzystaj je w swoich…

      23 maja 2022

      Nasze mockupy

      Darmowe mockupy, dzięki którym wizytówki przedstawiają się same…

      16 marca 2019

      Nasze mockupy

      Trzy sprawdzone sposoby na wyróżnienie firmowego podarunku +…

      5 grudnia 2018

      Nasze mockupy

      Mockupy naszych koszulek sportowych. Ubierz jak chcesz!

      30 maja 2018

      Nasze mockupy

      Wielkanocne pocztówki – wypakuj, wydrukuj, wyślij.

      23 marca 2018

  • Kontakt
  • Produkty
Blogomat – blog drukarni internetowej drukomat.pl

Blog

  • Drukarnia możliwości
    • Drukarnia możliwości

      Kalendarze firmowe jako skuteczny prezent reklamowy. Dlaczego wciąż…

      17 października 2025

      Drukarnia możliwości

      Kalendarz cyfrowy czy drukowany – co wybrać?

      6 października 2025

      Drukarnia możliwości

      Drukowane katalogi vs. cyfrowe – co wybrać dla…

      23 sierpnia 2025

      Drukarnia możliwości

      Gdzie można kupić pocztówki i ile kosztują?

      5 czerwca 2025

      Drukarnia możliwości

      Psychologia kolorów w druku: jak wpływa na decyzje…

      3 czerwca 2025

  • Ekopoligrafia
    • Ekopoligrafia

      Recykling materiałów drukowanych: praktyczne porady dla firm

      18 czerwca 2025

      Ekopoligrafia

      Życie wydruków wyborczych po wyborach. Dobre praktyki w…

      25 września 2023

      Ekopoligrafia

      Cykl życia wydruków. Od produkcji po utylizację

      24 lipca 2023

      Ekopoligrafia

      W stronę bardziej zrównoważonego druku. Technologia i surowce

      26 czerwca 2023

      Ekopoligrafia

      Nie taki papier straszny. Fakty i mity o…

      29 maja 2023

  • Drukomat & the Brief
    • Drukomat & the Brief

      Tych wydarzeń nie możesz przegapić! Topowe eventy dla…

      26 kwietnia 2022

      Drukomat & the Brief

      Jak technologia wpływa na projektowanie graficzne

      25 stycznia 2022

      Drukomat & the Brief

      Idee, które zmieniły projektowanie graficzne

      9 listopada 2021

      Drukomat & the Brief

      7 inspirujących nazwisk branży kreatywnej. Sprawdź, czy je…

      19 października 2021

      Drukomat & the Brief

      Pierwsze kroki w branży graficznej. Od czego zacząć?

      5 października 2021

  • Opakowania
    • Opakowania

      Jakie wymiary pudełek wysyłkowych do paczkomatu? Sprawdź!

      26 maja 2025

      Opakowania

      Opakuj się w luksus.✨ Uszlachetnienia premium w projektach…

      16 sierpnia 2023

      Opakowania

      Druk & e-commerce – ta para się lubi!…

      3 kwietnia 2023

      Opakowania

      Świąteczno-noworoczne inspiracje. Projekty wybrane

      8 listopada 2022

      Opakowania

      Opakowanie, które ma moc! Packvertising w praktyce

      10 sierpnia 2022

  • Inspiracje
    • Inspiracje

      Kalendarz cyfrowy czy drukowany – co wybrać?

      6 października 2025

      Inspiracje

      Drukowane katalogi vs. cyfrowe – co wybrać dla…

      23 sierpnia 2025

      Inspiracje

      Kiedy dać zaproszenie na ślub?

      7 lipca 2025

      Inspiracje

      Jaka gramatura papieru do drukarki? – Poznaj szczegóły

      12 maja 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – KWIECIEŃ 2025

      22 kwietnia 2025

  • Nasze mockupy
    • Nasze mockupy

      Darmowe mockupy produktów poligraficznych. Wykorzystaj je w swoich…

      23 maja 2022

      Nasze mockupy

      Darmowe mockupy, dzięki którym wizytówki przedstawiają się same…

      16 marca 2019

      Nasze mockupy

      Trzy sprawdzone sposoby na wyróżnienie firmowego podarunku +…

      5 grudnia 2018

      Nasze mockupy

      Mockupy naszych koszulek sportowych. Ubierz jak chcesz!

      30 maja 2018

      Nasze mockupy

      Wielkanocne pocztówki – wypakuj, wydrukuj, wyślij.

      23 marca 2018

  • Kontakt
  • Produkty
Drukarnia możliwościTutoriale i poradniki

Kiedy haptyka druku dotyka. Jak zwiększać skuteczność materiałów reklamowych za pomocą wrażeń dotykowych

by Natalia Stępniak 7 czerwca 2023
Napisany przez: Natalia Stępniak 7 czerwca 2023
haptyka w druku

Dzięki haptyce drukowane materiały reklamowe zyskują przewagę, jakiej nie mają nośniki cyfrowe. Kiedy w interakcji pojawia się dodatkowy zmysł — dotyk — przekaz jest lepiej zapamiętywany i zwiększa szanse na pozytywną decyzję o zakupie. Jak wykorzystać inżynierię dotyku w swoich działach marketingowych?

Haptyka, czyli inżynieria dotyku

Haptyka albo inżynieria dotyku to dziedzina, która skupia się na relacjach człowiek — materia, w których pojawia się dotyk. To właśnie za pomocą tego zmysłu uczymy się nowych rzeczy, zapamiętujemy je i rozumiemy. Zadaniem haptyki jest tłumaczenie zjawisk mechanicznych na kontekst zrozumiały dla naszego mózgu, pozwalający przetworzyć i wykorzystać informacje pozyskane za pomocą dotyku.

Dotyk — niewerbalna forma komunikacji

Wrażenia haptyczne (dotykowe) uzupełniają tradycyjną komunikację, odbieraną za pomocą wzroku (obraz, tekst) i słuchu (dźwięki, mowa). Im więcej zmysłów zaangażujemy w interakcję pomiędzy marką a odbiorcą, tym większa szansa, że osiągniemy komunikacyjny sukces.

Ciekawostka:
Jak dotąd kolor to najsilniejszy czynnik, warunkujący decyzję o zakupie. Drugie w kolejności są wrażenia dotykowe, które zwiększają skłonność do zakupu nawet o 25%.

doświadczenia haptyczne w druku
Na zdjęciu: przykład wykorzystania uszlachetnień — tłoczeń i folii 3D w wydrukach marki tlani pani. Projekt: Estudio Albino

Haptyka wspiera decyzje zakupowe

Dotyk nie tylko wpływa na decyzje zakupowe, ale wywołuje szereg skojarzeń z marką lub produktem, które powstały w przeszłości. Potrafimy przywołać w pamięci wrażenia, jakie pojawiły się pod wpływem fizycznego kontaktu z opakowaniem czy uszlachetnianą wizytówką. Wrażenia te z kolei kształtują obraz marki w świadomości, pozycjonując ją jako luksusową, elitarną, oryginalną lub dbającą o detale.

Przykładem marki, która wyjątkowo ceni haptykę w swoich działaniach marketingowych jest Apple. Zaangażowanie zmysłu dotyku w doświadczenia użytkowników jest posunięte do tego stopnia, że znaczenie ma nawet tempo zwalniania wieka pudełka iPhone’a, w celu wywołania pełnego napięcia wyczekiwania na ukazanie się produktu.

Gramatura, tekstura, wypukłości

Tekstura i walory wizualne wpływają na decyzje zakupowe, a właściwości sensoryczne je wspierają. Unikatowe kształty zwiększają uwagę i zachęcają do interakcji — przeczytania ulotki czy wypróbowania produktu. Zasadę tę rozumieją bardzo dobrze marki premium, których wydruki zakładają zwykle użycie papierów o wyższej gramaturze i uszlachetnień, eksponujących najważniejsze elementy przekazu. 

Haptyka w druku pozwala na podniesienie płaskiego i dwuwymiarowego tradycyjnego tuszu do trójwymiaru opartego na wypukłościach i tłoczeniach. Tego rodzaju wzmocnienie sensoryczne w druku da się osiągnąć za pomocą uszlachetnień, wśród których najpopularniejsze to:

  • Folia (błyszcząca, matowa lub soft touch, przypominająca w dotyku skórkę brzoskwini), którą w całości powleka się zadrukowany arkusz papieru
  • Folia 3D (w Drukomacie masz do wyboru złotą, srebrną, miedzianą, czerwoną, różowo-złotą i holograficzną)
  • Lakier UV, który eksponuje wybrane elementy w projekcie do druku
  • Lakier UV 3D, który tworzy na powierzchni druku wypukłość


Poznaj nasze produkty w kategorii Druki Premium

wypukły druk
druk uszlachetniany
druk premium

Haptyka generuje silniejsze, głębsze i bardziej znaczące zaangażowanie z drukowanym elementem, ponieważ rozszerza komunikację o wymiar fizyczny. Wpływ fizycznych doświadczeń haptycznych jest znacznie większy niż tradycyjne płaskie wrażenia 2D i rezonuje głębiej w świadomości. Palec biegnący po uszlachetnieniach generuje więcej aktywności neurologicznej niż odbiór samym zmysłem wzroku.

Haptyka dodaje wartości produktom

Doświadczenia haptyczne potrafią kształtować postrzeganą wartość produktów. Kontakt z uszlachetnianym wydrukiem jest bardziej interaktywny i stanowi obietnicę wrażeń sensorycznych, jakie da kontakt z produktem. Haptyka czyni moment styku z marką bardziej namacalnym, przez co bardziej wartościowym i prawdziwym niż kontakt w środowisku wirtualnym.

Marka w wymiarze cyfrowym istnieje jako abstrakcyjny twór, marka w sferze fizycznej materializuje się, więc “istnieje bardziej”.

Przekazy komunikowane przy użyciu druku tworzą skojarzenia, które pozostają w pamięci na dłużej i pozytywnie wpływają na ocenę wartości marki. A im wyższa ocena, tym większa szansa, że konsument sięgnie po produkt. Dlatego coraz więcej firm produkujących dobra konsumpcyjne próbuje wykorzystać uszlachetnienia, nietypowe kształty i formaty opakowań, aby nadać swoim markom indywidualnej tożsamości i wyróżnić je na półkach z produktami tej samej kategorii.

Dołącz do nas na Linkedin ↓

drukomat linkedin
0 komentarz
0
FacebookTwitterPinterestEmail
poprzedni post
Plakaty wyborcze – jak zrobić zapadający w pamięć projekt?
następny post
HoReCa lubi to! Top produkty dla hoteli, kawiarni i restauracji

Zobacz również

Kalendarze firmowe jako skuteczny prezent reklamowy. Dlaczego wciąż...

17 października 2025

Jakie materiały reklamowe wybrać dla małej firmy?

15 października 2025

Kalendarz cyfrowy czy drukowany – co wybrać?

6 października 2025

Jak zrobić etykietę: Praktyczny przewodnik

3 września 2025

Drukowane katalogi vs. cyfrowe – co wybrać dla...

23 sierpnia 2025

Jak przygotować plik do druku?

22 lipca 2025

Kiedy dać zaproszenie na ślub?

7 lipca 2025

Gdzie można kupić pocztówki i ile kosztują?

5 czerwca 2025

Psychologia kolorów w druku: jak wpływa na decyzje...

3 czerwca 2025

Jakie wymiary pudełek wysyłkowych do paczkomatu? Sprawdź!

26 maja 2025

Napisz komentarz Cancel Reply

Save my name, email, | website in this browser for the next time I comment.

O nas

Mówią o nas #ZnaniZdruku. :muscle: Świadczymy usługi poligraficzne dla biznesu. Z nami druk online staje się łatwiejszy!

FACEBOOK

Facebook

Bądźmy w kontakcie

Facebook Instagram Linkedin Youtube

O NAS

Mówią o nas #ZnaniZdruku. :muscle: Świadczymy usługi poligraficzne dla biznesu. Z nami druk online staje się łatwiejszy!

NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY

  • 1

    Darmowe fonty z polskimi znakami. Część I — pismo odręczne. (Aktualizacja)

    10 lipca 2023
  • 2

    Papier w dobrej formie!

    3 października 2019
  • 3

    Tutorial InDesign, czyli jak przygotować plik do druku.

    23 marca 2016
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube

Copyright © 2022 drukomat.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Ustawienia cookies


Powrót na górę