Blogomat – blog drukarni internetowej drukomat.pl
  • Drukarnia możliwości
    • Drukarnia możliwości

      Jak zrobić plakat reklamowy? – poradnik krok po…

      8 listopada 2024

      Drukarnia możliwości

      Drukarnia możliwości

      21 października 2024

      Drukarnia możliwości

      Druk cyfrowy a offsetowy – poznaj różnice

      26 września 2024

      Drukarnia możliwości

      Sitodruk – co to jest? na czym polega?

      26 września 2024

      Drukarnia możliwości

      GETeasy w Drukomacie – łatwiej nie da się…

      2 września 2024

  • Ekopoligrafia
    • Ekopoligrafia

      Życie wydruków wyborczych po wyborach. Dobre praktyki w…

      25 września 2023

      Ekopoligrafia

      Cykl życia wydruków. Od produkcji po utylizację

      24 lipca 2023

      Ekopoligrafia

      W stronę bardziej zrównoważonego druku. Technologia i surowce

      26 czerwca 2023

      Ekopoligrafia

      Nie taki papier straszny. Fakty i mity o…

      29 maja 2023

      Ekopoligrafia

      Ekopraktyki naszej fabryki

      1 maja 2023

  • Drukomat & the Brief
    • Drukomat & the Brief

      Tych wydarzeń nie możesz przegapić! Topowe eventy dla…

      26 kwietnia 2022

      Drukomat & the Brief

      Jak technologia wpływa na projektowanie graficzne

      25 stycznia 2022

      Drukomat & the Brief

      Idee, które zmieniły projektowanie graficzne

      9 listopada 2021

      Drukomat & the Brief

      7 inspirujących nazwisk branży kreatywnej. Sprawdź, czy je…

      19 października 2021

      Drukomat & the Brief

      Pierwsze kroki w branży graficznej. Od czego zacząć?

      5 października 2021

  • Opakowania
    • Opakowania

      Opakuj się w luksus.✨ Uszlachetnienia premium w projektach…

      16 sierpnia 2023

      Opakowania

      Druk & e-commerce – ta para się lubi!…

      3 kwietnia 2023

      Opakowania

      Świąteczno-noworoczne inspiracje. Projekty wybrane

      8 listopada 2022

      Opakowania

      Opakowanie, które ma moc! Packvertising w praktyce

      10 sierpnia 2022

      Opakowania

      Obierz kierunek na etykiety!

      9 sierpnia 2022

  • Inspiracje
    • Inspiracje

      Jaka gramatura papieru do drukarki? – Poznaj szczegóły

      12 maja 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – KWIECIEŃ 2025

      22 kwietnia 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – MARZEC 2025

      14 marca 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – LUTY 2025

      6 lutego 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – STYCZEŃ 2025

      10 stycznia 2025

  • Nasze mockupy
    • Nasze mockupy

      Darmowe mockupy produktów poligraficznych. Wykorzystaj je w swoich…

      23 maja 2022

      Nasze mockupy

      Darmowe mockupy, dzięki którym wizytówki przedstawiają się same…

      16 marca 2019

      Nasze mockupy

      Trzy sprawdzone sposoby na wyróżnienie firmowego podarunku +…

      5 grudnia 2018

      Nasze mockupy

      Mockupy naszych koszulek sportowych. Ubierz jak chcesz!

      30 maja 2018

      Nasze mockupy

      Wielkanocne pocztówki – wypakuj, wydrukuj, wyślij.

      23 marca 2018

  • Kontakt
  • Produkty
Blogomat – blog drukarni internetowej drukomat.pl

Blog

  • Drukarnia możliwości
    • Drukarnia możliwości

      Jak zrobić plakat reklamowy? – poradnik krok po…

      8 listopada 2024

      Drukarnia możliwości

      Drukarnia możliwości

      21 października 2024

      Drukarnia możliwości

      Druk cyfrowy a offsetowy – poznaj różnice

      26 września 2024

      Drukarnia możliwości

      Sitodruk – co to jest? na czym polega?

      26 września 2024

      Drukarnia możliwości

      GETeasy w Drukomacie – łatwiej nie da się…

      2 września 2024

  • Ekopoligrafia
    • Ekopoligrafia

      Życie wydruków wyborczych po wyborach. Dobre praktyki w…

      25 września 2023

      Ekopoligrafia

      Cykl życia wydruków. Od produkcji po utylizację

      24 lipca 2023

      Ekopoligrafia

      W stronę bardziej zrównoważonego druku. Technologia i surowce

      26 czerwca 2023

      Ekopoligrafia

      Nie taki papier straszny. Fakty i mity o…

      29 maja 2023

      Ekopoligrafia

      Ekopraktyki naszej fabryki

      1 maja 2023

  • Drukomat & the Brief
    • Drukomat & the Brief

      Tych wydarzeń nie możesz przegapić! Topowe eventy dla…

      26 kwietnia 2022

      Drukomat & the Brief

      Jak technologia wpływa na projektowanie graficzne

      25 stycznia 2022

      Drukomat & the Brief

      Idee, które zmieniły projektowanie graficzne

      9 listopada 2021

      Drukomat & the Brief

      7 inspirujących nazwisk branży kreatywnej. Sprawdź, czy je…

      19 października 2021

      Drukomat & the Brief

      Pierwsze kroki w branży graficznej. Od czego zacząć?

      5 października 2021

  • Opakowania
    • Opakowania

      Opakuj się w luksus.✨ Uszlachetnienia premium w projektach…

      16 sierpnia 2023

      Opakowania

      Druk & e-commerce – ta para się lubi!…

      3 kwietnia 2023

      Opakowania

      Świąteczno-noworoczne inspiracje. Projekty wybrane

      8 listopada 2022

      Opakowania

      Opakowanie, które ma moc! Packvertising w praktyce

      10 sierpnia 2022

      Opakowania

      Obierz kierunek na etykiety!

      9 sierpnia 2022

  • Inspiracje
    • Inspiracje

      Jaka gramatura papieru do drukarki? – Poznaj szczegóły

      12 maja 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – KWIECIEŃ 2025

      22 kwietnia 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – MARZEC 2025

      14 marca 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – LUTY 2025

      6 lutego 2025

      Inspiracje

      DRUKOMAT INSPIRUJE – STYCZEŃ 2025

      10 stycznia 2025

  • Nasze mockupy
    • Nasze mockupy

      Darmowe mockupy produktów poligraficznych. Wykorzystaj je w swoich…

      23 maja 2022

      Nasze mockupy

      Darmowe mockupy, dzięki którym wizytówki przedstawiają się same…

      16 marca 2019

      Nasze mockupy

      Trzy sprawdzone sposoby na wyróżnienie firmowego podarunku +…

      5 grudnia 2018

      Nasze mockupy

      Mockupy naszych koszulek sportowych. Ubierz jak chcesz!

      30 maja 2018

      Nasze mockupy

      Wielkanocne pocztówki – wypakuj, wydrukuj, wyślij.

      23 marca 2018

  • Kontakt
  • Produkty
Drukarnia możliwościTutoriale i poradniki

Kiedy haptyka druku dotyka. Jak zwiększać skuteczność materiałów reklamowych za pomocą wrażeń dotykowych

by Natalia Stępniak 7 czerwca 2023
Napisany przez: Natalia Stępniak 7 czerwca 2023
haptyka w druku

Dzięki haptyce drukowane materiały reklamowe zyskują przewagę, jakiej nie mają nośniki cyfrowe. Kiedy w interakcji pojawia się dodatkowy zmysł — dotyk — przekaz jest lepiej zapamiętywany i zwiększa szanse na pozytywną decyzję o zakupie. Jak wykorzystać inżynierię dotyku w swoich działach marketingowych?

Haptyka, czyli inżynieria dotyku

Haptyka albo inżynieria dotyku to dziedzina, która skupia się na relacjach człowiek — materia, w których pojawia się dotyk. To właśnie za pomocą tego zmysłu uczymy się nowych rzeczy, zapamiętujemy je i rozumiemy. Zadaniem haptyki jest tłumaczenie zjawisk mechanicznych na kontekst zrozumiały dla naszego mózgu, pozwalający przetworzyć i wykorzystać informacje pozyskane za pomocą dotyku.

Dotyk — niewerbalna forma komunikacji

Wrażenia haptyczne (dotykowe) uzupełniają tradycyjną komunikację, odbieraną za pomocą wzroku (obraz, tekst) i słuchu (dźwięki, mowa). Im więcej zmysłów zaangażujemy w interakcję pomiędzy marką a odbiorcą, tym większa szansa, że osiągniemy komunikacyjny sukces.

Ciekawostka:
Jak dotąd kolor to najsilniejszy czynnik, warunkujący decyzję o zakupie. Drugie w kolejności są wrażenia dotykowe, które zwiększają skłonność do zakupu nawet o 25%.

doświadczenia haptyczne w druku
Na zdjęciu: przykład wykorzystania uszlachetnień — tłoczeń i folii 3D w wydrukach marki tlani pani. Projekt: Estudio Albino

Haptyka wspiera decyzje zakupowe

Dotyk nie tylko wpływa na decyzje zakupowe, ale wywołuje szereg skojarzeń z marką lub produktem, które powstały w przeszłości. Potrafimy przywołać w pamięci wrażenia, jakie pojawiły się pod wpływem fizycznego kontaktu z opakowaniem czy uszlachetnianą wizytówką. Wrażenia te z kolei kształtują obraz marki w świadomości, pozycjonując ją jako luksusową, elitarną, oryginalną lub dbającą o detale.

Przykładem marki, która wyjątkowo ceni haptykę w swoich działaniach marketingowych jest Apple. Zaangażowanie zmysłu dotyku w doświadczenia użytkowników jest posunięte do tego stopnia, że znaczenie ma nawet tempo zwalniania wieka pudełka iPhone’a, w celu wywołania pełnego napięcia wyczekiwania na ukazanie się produktu.

Gramatura, tekstura, wypukłości

Tekstura i walory wizualne wpływają na decyzje zakupowe, a właściwości sensoryczne je wspierają. Unikatowe kształty zwiększają uwagę i zachęcają do interakcji — przeczytania ulotki czy wypróbowania produktu. Zasadę tę rozumieją bardzo dobrze marki premium, których wydruki zakładają zwykle użycie papierów o wyższej gramaturze i uszlachetnień, eksponujących najważniejsze elementy przekazu. 

Haptyka w druku pozwala na podniesienie płaskiego i dwuwymiarowego tradycyjnego tuszu do trójwymiaru opartego na wypukłościach i tłoczeniach. Tego rodzaju wzmocnienie sensoryczne w druku da się osiągnąć za pomocą uszlachetnień, wśród których najpopularniejsze to:

  • Folia (błyszcząca, matowa lub soft touch, przypominająca w dotyku skórkę brzoskwini), którą w całości powleka się zadrukowany arkusz papieru
  • Folia 3D (w Drukomacie masz do wyboru złotą, srebrną, miedzianą, czerwoną, różowo-złotą i holograficzną)
  • Lakier UV, który eksponuje wybrane elementy w projekcie do druku
  • Lakier UV 3D, który tworzy na powierzchni druku wypukłość


Poznaj nasze produkty w kategorii Druki Premium

wypukły druk
druk uszlachetniany
druk premium

Haptyka generuje silniejsze, głębsze i bardziej znaczące zaangażowanie z drukowanym elementem, ponieważ rozszerza komunikację o wymiar fizyczny. Wpływ fizycznych doświadczeń haptycznych jest znacznie większy niż tradycyjne płaskie wrażenia 2D i rezonuje głębiej w świadomości. Palec biegnący po uszlachetnieniach generuje więcej aktywności neurologicznej niż odbiór samym zmysłem wzroku.

Haptyka dodaje wartości produktom

Doświadczenia haptyczne potrafią kształtować postrzeganą wartość produktów. Kontakt z uszlachetnianym wydrukiem jest bardziej interaktywny i stanowi obietnicę wrażeń sensorycznych, jakie da kontakt z produktem. Haptyka czyni moment styku z marką bardziej namacalnym, przez co bardziej wartościowym i prawdziwym niż kontakt w środowisku wirtualnym.

Marka w wymiarze cyfrowym istnieje jako abstrakcyjny twór, marka w sferze fizycznej materializuje się, więc “istnieje bardziej”.

Przekazy komunikowane przy użyciu druku tworzą skojarzenia, które pozostają w pamięci na dłużej i pozytywnie wpływają na ocenę wartości marki. A im wyższa ocena, tym większa szansa, że konsument sięgnie po produkt. Dlatego coraz więcej firm produkujących dobra konsumpcyjne próbuje wykorzystać uszlachetnienia, nietypowe kształty i formaty opakowań, aby nadać swoim markom indywidualnej tożsamości i wyróżnić je na półkach z produktami tej samej kategorii.

Dołącz do nas na Linkedin ↓

drukomat linkedin
0 komentarz
0
FacebookTwitterPinterestEmail
poprzedni post
Plakaty wyborcze – jak zrobić zapadający w pamięć projekt?
następny post
HoReCa lubi to! Top produkty dla hoteli, kawiarni i restauracji

Zobacz również

Jaka gramatura papieru do drukarki? – Poznaj szczegóły

12 maja 2025

Tworzenie zaproszeń – Poradnik

27 marca 2025

Projektowanie kart menu – Poradnik

21 marca 2025

Jak napisać pocztówkę z pozdrowieniami? – Poradnik

27 lutego 2025

Jak zaprojektować ulotkę reklamową – Poradnik

21 lutego 2025

Jak zaprojektować kalendarz – Poradnik

22 stycznia 2025

Jak ładnie zapakować prezent – Krok po kroku

13 grudnia 2024

Co kupić rodzicom na święta – Propozycje

13 grudnia 2024

Co powinna zawierać pieczątka firmowa? Jakie są wymogi?

27 listopada 2024

Papier firmowy – co powinien zawierać?

27 listopada 2024

Napisz komentarz Cancel Reply

Save my name, email, | website in this browser for the next time I comment.

O nas

Mówią o nas #ZnaniZdruku. :muscle: Świadczymy usługi poligraficzne dla biznesu. Z nami druk online staje się łatwiejszy!

FACEBOOK

Facebook

Bądźmy w kontakcie

Facebook Instagram Linkedin Youtube

O NAS

Mówią o nas #ZnaniZdruku. :muscle: Świadczymy usługi poligraficzne dla biznesu. Z nami druk online staje się łatwiejszy!

NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY

  • 1

    Darmowe fonty z polskimi znakami. Część I — pismo odręczne. (Aktualizacja)

    10 lipca 2023
  • 2

    Tutorial InDesign, czyli jak przygotować plik do druku.

    23 marca 2016
  • 3

    Formaty i wymiary plakatów. Jak zobaczę to zrozumiem.

    10 czerwca 2016
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube

Copyright © 2022 drukomat.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Ustawienia cookies


Powrót na górę